221 +282 -61
Kudos
#62168 (Top 22.6248%)
Kudos/dag | 0.09 |
Kudos/reaguursel | 5.67 |
Meeste kudos op 1 reaguursel | 67 |
Minste kudos op 1 reaguursel | -20 |
221 +282 -61
Kudos
#62168 (Top 22.6248%)
Kudos/dag | 0.09 |
Kudos/reaguursel | 5.67 |
Meeste kudos op 1 reaguursel | 67 |
Minste kudos op 1 reaguursel | -20 |
39
Reaguursels
Reaguursels/dag | 0.02 |
Topreaguursels | 0 |
Woorden per reaguursel | 35.1 |
Reacties per reaguursel | 1.05 |
Meeste reaguursels op 1 dag | 26 |
Aantal x weggejorist | 0 |
Gestart op | 27-11-2017 |
Kudoverloop over tijd
2 kudos 2017-12-10 13:55:41 door Lekkerbekken op Pestslachtoffer doet verhaal
je hebt ergens wel gelijk, maar het klinkt wel hufterig zo
7 kudos 2017-12-10 11:34:56 door TheOrangeLion op Pestslachtoffer doet verhaal
pietzwart90 Je bent er een naar mannetje van geworden.
-5 kudos 2017-12-10 10:57:54 door Lauwke_de_Oud op Pestslachtoffer doet verhaal
Gefeliciteerd, niemand troostte mij.
1 kudos 2017-11-28 23:53:49 door zimmie op Lubach over de Pietendiscussie
Lubach wil gewoon scoren met zijn programma’s en eerlijk het is goed in elkaar gezet. Maar zijn programma’s “Thema’s” gaan vrijwel altijd over het afzeiken van iets. En dat is eigenlijk te makkelijk. Dingen/ mensen afzeiken kan een ieder. En het is grappig ook en tatata je hebt een format. Probeer eens een programma te maken waarin je positieve constructieve oplossingen aanbied op een thema. Dat kan maar is rete saai, daar kijkt dan ook geen hond naar. Tv/ media is meestal bla bla behalve youporn en xhamster enzo daar staat goede content op waar ze elkaar niet zo vaak afzeiken.
0 kudos 2017-11-28 21:47:10 door Patrijz op Lubach over de Pietendiscussie
Je zegt het zelf al, volwassenen vinden het op een zwart persoon lijken en kinderen maakt het niets uit als het maar iets met roet te maken heeft.
1 kudos 2017-11-28 20:47:46 door pietzwart90 op Lubach over de Pietendiscussie
@Jimmy5214\r
Zwarte piet lijkt misschien op een slaaf maar IS geen slaaf. Omdat zwarte piet geen slaaf is, wordt er niemand beledigd.\r
Omdat zwarte piet niet de oorzaak is van het racisme, zal het opheffen van zwarte piet niet het racisme minder laten worden.
2 kudos 2017-11-28 19:52:55 door Jimmy5214 op Lubach over de Pietendiscussie
En deze:\r
Heb je het überhaupt gekeken? Dat het voor jou niet racistisch is betekend dat niet dat het voor anderen ook zo is. Voor mij is zwarte piet ook niet racistisch maar we kunnen zo langzamerhand misschien eens gaan kijken hoe we dit op gaan lossen. Is zijn zwarte schmink echt zo belangrijk?\r
suqmadic | 27-11-17 | 10:08 | + 328 -
2 kudos 2017-11-28 19:51:46 door Jimmy5214 op Lubach over de Pietendiscussie
Ik ga niet in herhaling vallen, dus ik citeer een medereaguurder:\r
Dat verhaal van de schoorsteen is bedacht om het racisme te verbergen ;)\r
Goat_Stimulator | 27-11-17 | 21:00 | + 29 - \r
.\r
Ik heb een vraag aan je. Er zijn redelijk wat comments weggejorist. Enig idee wat voor type comments dat waren?
0 kudos 2017-11-28 12:54:07 door jacobusdebrug op Lubach over de Pietendiscussie
Als je ooit klaar bent om de situatie van zwarte piet te begrijpen, moet je je ook eens verdiepen in indianen. Volgens mij kan je daar ook nog veel leren.
1 kudos 2017-11-28 10:53:27 door pietzwart90 op Lubach over de Pietendiscussie
@StuimigWeertje1\r
Dat is het nu juist. Voor mensen die zijn opgegroeid met sinterklaas waren deze twee figuren nooit hetzelfde.
-1 kudos 2017-11-28 10:40:56 door StuimigWeertje1 op Lubach over de Pietendiscussie
Als je uiterlijke kenmerken van de negerslaafkarikatuur wegneemt, dan pas is het een 'compleet ander figuur'.
2 kudos 2017-11-28 10:26:25 door pietzwart90 op Lubach over de Pietendiscussie
@StuimigWeertje1\r
Omdat zwarte piet een compleet ander figuur is, is het geen belediging. In tegenstelling tot de negerslaaf. Een negerslaaf zou wel beledigd zijn.\r
Omdat zwarte piet geen belediging is, is het niet nodig zwarte piet te veranderen.\r
Het wordt tijd dat je zwarte piet en de negerslaaf als compleet verschillend ziet. Dit neemt namelijk elke vorm van racisme en discriminatie weg. \r
0 kudos 2017-11-28 10:13:54 door StuimigWeertje1 op Lubach over de Pietendiscussie
"Zwarte Piet lijkt op een stereotype van een negerslaaf, met zijn kroeshaar, oorringen, zoeloelippen en accent. Maar het is natuurlijk geen stereotypering van een negerslaaf. Nee, Zwarte Piet"\r
"Zwarte Piet en de negerslaafkarikatuur zijn twee totaal verschillende stereotypen. Okee, Zwarte Piet lijkt dan wel heel erg op de negerslaafkarikatuur met zijn kroeshaar, oorringen, zoeloelippen en accent. Maar Zwarte Piet is echt een compleet ander figuur geworden. We moeten het verleden achter ons laten en progressief zijn. En daarom moet Zwarte Piet zwart blijven en op een negerslaafkarikatuur blijven lijken."
0 kudos 2017-11-28 10:03:12 door pietzwart90 op Lubach over de Pietendiscussie
@StuimigWeertje1\r
Nee, het stereotype zwarte piet en het stereotype negerslaaf zijn twee compleet verschillende stereotypen. Van je bovenstaande reactie krijg ik het idee dat je niet erg progressief bent. Je moet het verleden achter je kunnen laten. Zwarte piet is een compleet ander figuur geworden.
4 kudos 2017-11-28 09:35:27 door StuimigWeertje1 op Lubach over de Pietendiscussie
"Zwarte Piet lijkt op een stereotype van een negerslaaf, met zijn kroeshaar, oorringen, zoeloelippen en accent. Maar het is natuurlijk geen stereotypering van een negerslaaf." Logisch beredeneerd. "Zwarte Piet past in het rijtje 'cowboy, indiaan en Zwarte Piet' ". Klopt. Net als dat Arjen Lubach past in het rijtje 'Hitler, Stalin en Lubach'.
1 kudos 2017-11-27 22:47:46 door Het Vragevuur op Lubach over de Pietendiscussie
@pietzwart90.\r
Neen, niet zozeer een racist.\r
Hoogstens koppig en ouderwets.
2 kudos 2017-11-27 19:21:54 door marsof12 op Lubach over de Pietendiscussie
als een aantal kinderen worden gepest omdat ze op zwarte piet lijken, waarom hebben we dan nog billen in dupertREETEN. Rosanne heeft blijkbaar gelijk volgens jullie, als een kleine groep zich beledigd voelt (een aantal vrouwen), dan moet het veranderd worden. Ik ben er niet eens voor om de billen uit dumpertreeten te halen, maar als je meegeeft in de zwarte pieten discussie, heeft rosanne gelijk gekregen volgens het dumpert publiek.
0 kudos 2017-11-27 17:40:25 door Chrononaut op Lubach over de Pietendiscussie
@pietzwart90 Nee, nee, nee. Meeste stemmen gelden is de democratie zoals we die kennen uit Turkije en Rusland en zie eens hoe eerlijk en vrij die landen zijn. Dat is pure tirannie van de meerderheid, sla Tocqueville er maar op na. Of als dat je breintje te boven gaat, laat ik het illustreren met een grap van Theo Maassen: 'De minderheid verpest het voor de meerderheid. Dat is nu ook mijn argument voor groepsverkrachting!' Kortom, de meerderheid is niet heilig. Juist niet in een liberale democratie als de Nederlandse en die Nederlandse traditie is een stuk belangrijker dan een stukje schmink zoals Lubach betoogt.\r
Oh en bij mij in de straat hangen er nog gewoon touwtjes uit de deur hoor. Niet iedereen is zijn vertrouwen in de mensheid kwijt.
1 kudos 2017-11-27 13:32:41 door tiely13 op Lubach over de Pietendiscussie
Nee, in een normale discussie moet je, in de meeste gevallen, een positie in kunnen nemen, zonder direct op de man af aangevallen te worden, helpt ook bij aan de kwaliteit ervan.
0 kudos 2017-11-27 12:15:54 door nareoudenar op Lubach over de Pietendiscussie
@altijd Guus..... dat noemen ze ook wel de dictatuur van de meerderheid.
1 kudos 2017-11-27 12:15:12 door nareoudenar op Lubach over de Pietendiscussie
Onze cultuur en normen en waarden? Wedden dat jij en ik het niet eens woorden over cultuur, normen en waarden en dat als we er een derde persoon bijhalen, het alleen maar erger wordt! En hoe is Sinterklaas Nederlandse cultuur? Hij nooit in Nederland geweest. Alleen Zwarte Piet is Nederlandse cultuur. En dat is niet onze cultuur want jij en ik zijn het alvast niet met elkaar eens.\r
1 kudos 2017-11-27 12:12:28 door nareoudenar op Lubach over de Pietendiscussie
Gifkikkert als je bedenkt dat een jongetje vier keer zoveel kans heeft om door zijn eigen heteroseksuele vader misbruikt te worden, dan door een zwemleraar, een scoutingleider, een geestelijke, gymleraar of turnleraar..... dan is verhaal aan een cijfermatige update toe.\r
\r
Groet van de Cijferneuq piet
3 kudos 2017-11-27 12:09:14 door nareoudenar op Lubach over de Pietendiscussie
is er hier iemand katholiek? Of geloof je om een andere reden dat die vent met die baard echt heilig is en ook werkelijk iets met Nederland te maken heeft gehad ooit...
5 kudos 2017-11-27 11:01:07 door Stelio kontos op Lubach over de Pietendiscussie
ilovevolkskrant\r
\r
Nope, maar er zijn kinderen die wel zwarte piet worden genoemd en dat als niet prettig ervaren en ik ben gewoon tegen pesten in het algemeen, en dat jij het een huidskleur van zwarte piet noemt vind ik wel gek, want de piet is toch zwart van het roet? Althans, dat is een argument wat veel pro-zwarte pietenboys aandragen.
1 kudos 2017-11-27 10:52:48 door eendenman op Lubach over de Pietendiscussie
Daarnaast staat het ook niet echt in verhouding. Het enige wat er aangepast moet worden is dat het roetveegpieten zijn in plaats van karikature zwarten. Dan kunnen andere mensen ook het feest meevieren. Het staat totaal niet in verhouding.
1 kudos 2017-11-27 10:51:56 door eendenman op Lubach over de Pietendiscussie
De meeste patriotische Nederlanders zijn eigenlijk ook gewoon racisten en racisten. Niet allemaal, maar veel wel. Als jij bijvoorbeeld zegt: "Echte Nederlanders", dan is dat behoorlijk racistisch. Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat je bewust een racist bent, maar wel dat het behoorlijk racistisch is.
-9 kudos 2017-11-27 10:43:57 door ilovevolkskrant op Lubach over de Pietendiscussie
Stelio kontos | 27-11-17 | 11:39 | + 1 -\r
Wat ben je toch bezig met het uiterlijk en huidskleur van zwarte piet. Ben je racistisch of zo, dat je dit zo ontzettend bezigt? \r
26 kudos 2017-11-27 10:39:51 door Stelio kontos op Lubach over de Pietendiscussie
Nope, zwarte piet is niet racisme, maar gewoon naïef en uit een ander tijdsbeeld, dan gooi ik maar de dooddoener 'het is een kinderfeest' en al zijn het maar 1000 donkere kinderen die af en toe worden gepest met de associatie met zwarte piet, vind ik het al voldoende om een roetveeg op de wangen te plaatsen ipv helemaal zwart, met dikke lippen, kroes haar en een oorbel.
4 kudos 2017-11-27 10:39:25 door altijd-guus op Lubach over de Pietendiscussie
ohja,het touwtje is verdwenen omdat onze welvaart toenam, vroeger het je weinig van waarde (telefoons, computers laptops, tv's ect) in huis staan, dus viel er ook weinig te stelen. Door dat dus de welvaart toenam, nam ook de drang van anderen om daar van te stelen ook toe...dus dan maar weg touwtje. Daarbij is dat touwtje er is sommige delen van het land nog echt wel, alleen is het nu een deurklink geworden....
0 kudos 2017-11-27 10:34:56 door altijd-guus op Lubach over de Pietendiscussie
Het touwtje uit de brievenbus...echt? Het touwtje zit vast aan het slot, dat weet je toch hopelijk? waarom zat/zit dat slot er? dieven zijn alleen maar buitenlanders... Dat is van alle tijden, rassen, afkomst ect. dus doe nog eens een poging...
9 kudos 2017-11-27 10:13:11 door gelderlender op Lubach over de Pietendiscussie
pietzwart90 echt he, ze denken dat ze hier elke traditie mogen veranderen. Blijf met jullie tengels af van mijn touwtje uit mijn brievenbus! En ik wil ook de inbelverbinding terug
-4 kudos 2017-11-27 09:56:50 door ilovevolkskrant op Lubach over de Pietendiscussie
De_Beste | 27-11-17 | 10:44 | + 0 -\r
Want? Het is racistisch te zeggen dat iemand terug naar zijn eigen land moet? \r
Het is duidelijk dat de term racisme ook aan inflatie onderhevig is. Maar goed, dat komt vooral door de mensen die de term vooral in hun eigen voordeel continu gebruiken.
1 kudos 2017-11-27 09:52:43 door Anarchokapitalisme op Lubach over de Pietendiscussie
Aard van het beestje
-10 kudos 2017-11-27 09:44:50 door pietzwart90 op Lubach over de Pietendiscussie
@altijd-guus\r
Ik heb het niet over de sterkste maar over de meerderheid. Zo werkt een democratie nu eenmaal. Een voorbeeld van stukje cultuur dat we zijn kwijtgeraakt is het touwtje uit de brievenbus. Door aan het touwtje te trekken kon we bij iedereen naar binnen lopen. De mensen vertrouwden elkaar. Dat kan tegenwoordig niet meer. Dat zijn we verloren.
19 kudos 2017-11-27 09:44:32 door De_Beste op Lubach over de Pietendiscussie
Nee hoor, mag best, als je daarintegen iets zou roepen in de trand van: "Blijf met je gore zwarte tengels zwarte piet af en anders ga je maar terug naar je eigen land" is het een ander verhaal.
1 kudos 2017-11-27 09:42:20 door ilovevolkskrant op Lubach over de Pietendiscussie
En we weten door diverse onderzoeken allang wat de grootste groep is: de groep die zwarte piet gewoon willen laten zoals hij is. En terecht: want daar is helemaal niets mis mee. \r
Wellicht zouden de racisme roeperts eens naar het land van oorsprong moeten gaan om daar wat aan racisme te doen. Want: bijna geen land zo niet-racistisch als Nederland.
3 kudos 2017-11-27 09:30:32 door GifKikkert op Lubach over de Pietendiscussie
Echt? En dan neem je zwarte piet als voorbeeld, en niet Sinterklaas? Als iets nu een compleet verkeerde weergave van een katholieke geestelijke is, dan is het wel Sinterklaas. Straks denken kinderen nog dat bisschoppen kindvriendelijk zijn, en dat je daar best kunt gaan spelen, ook als ze zeggen dat je het beter niet aan je ouders kunt vertellen. Dat klopt niet! Hou kinderen altijd zo ver mogelijk bij katholieke geestelijken vandaan. \r
~Groet terug van Realisme Piet.
1 kudos 2017-11-27 09:13:58 door altijd-guus op Lubach over de Pietendiscussie
wint
19 kudos 2017-11-27 09:13:45 door altijd-guus op Lubach over de Pietendiscussie
wat een gelul weer, de stem van de sterkste wind alles? is dan ook geen discussie meer mogelijk? Noemen ze ook wel een dictatuur!\r
Daarnaast:\r
Noem nou eens een stukje cultuur dat wij zijn kwijt geraakt? wat dan? noem een voorbeeld...
43 kudos 2017-11-27 08:51:30 door Pettersson op Lubach over de Pietendiscussie
Alleen in de Randstad.
19 kudos 2017-11-27 08:48:24 door SmerriLeickhoff op Lubach over de Pietendiscussie
Dan zouden er in het hedendaagse Germania nog weinig joden over zijn