DumpStats voor slebus

945 +1602 -657

Kudos

#36362 (Top 13.1990%)

Kudos/dag 0.25
Kudos/reaguursel 20.54
Meeste kudos op 1 reaguursel 660
Minste kudos op 1 reaguursel -207

46

Reaguursels

Reaguursels/dag 0.01
Topreaguursels 2
Woorden per reaguursel 10.1
Reacties per reaguursel 0.5
Meeste reaguursels op 1 dag 6
Aantal x weggejorist 0
Gestart op 20-08-2014

Kudoverloop over tijd

-4 kudos 2016-11-30 00:36:08 door pentapoepert op Dikke bandjes in de F1
even hoor maar slebus heeft wel helemaal gelijk, als je de banden met een factor x breder maakt, dan neemt de druk ook met een factor x af. resultaat: weerstand blijft gelijk. \r
\r
overigens @Roy_01 in die link staat meer onwaarheden bij elkaar dan in de comments hier op dumpert, en dat zegt wat.\r

2 kudos 2016-11-29 22:28:49 door wowmau op Dikke bandjes in de F1
Barney_Stinson | 29-11-16 | 20:52 |\r
Een groter oppervlak betekent niet meer zwaartekracht. Een groter oppervlak betekent een grotere wrijvingscoëfficiënt en dus een grotere wrijvingskracht. Uit deze wrijvingskracht halen de auto's hun grip, waardoor ze minder wegglijden en sneller door de bocht kunnen.

16 kudos 2016-11-29 20:30:47 door Jaap Brulaap op Dikke bandjes in de F1
Het gaat erom dat je een bredere band van veel zachter rubber kunt maken zonder dat hij te veel slijt (want de druk op het rubber wordt wel kleiner bij een bredere band). En zachter rubber geven wel degelijk meer grip.

-22 kudos 2016-11-29 20:25:10 door slebus op Dikke bandjes in de F1
@Diabhal Ze kiezen voor brede banden omdat de slijtage minder is. Daarnaast is het thermisch gedrag beter

-2 kudos 2016-11-29 20:11:52 door Mister-Fancypants op Dikke bandjes in de F1
Ik denk dat je bedoelt omdat de kracht verspreidt wordt en er dus minder kracht per "vierkante cm" is? Met deze redenatie zou je dus nog steeds sneller door de bocht kunnen omdat je banden minder snel slijten.

8 kudos 2016-11-29 20:08:51 door ZxBiohazardZx op Dikke bandjes in de F1
Neverm1ndMe de kracht die jij vind als "grip" is een uitdrukking voor de hoeveelheid kracht die je kan zetten per oppervlakte. voor hen die twijfelen: duw eens een dun fietsbandje tot deze afschuift over het asfalt (eenvoudig met een fietsrem) en doe dan eens hetzelfde met een autoband (dat gaat je niet lukken zonder hulp) \r

-7 kudos 2016-11-29 19:56:44 door Neverm1ndMe op Dikke bandjes in de F1
Het bijvoeglijk naamwoord brede suggereert dat de hoeveelheid grip te danken is aan de breedte van de band. Ik kan dat echter niet in overeenstemming brengen met mijn middelbare school natuurkunde kennis.\r
"Grip" staat in dit verband voor weerstand tussen band en wegdek. Deze is afhankelijkheid van twee dingen nl. De kracht loodrecht op het oppervlak en de weerstands coëfficiënt van het materiaal van band en wegdek. De breedte of het oppervlak komt in de formule niet voor.

-70 kudos 2016-11-29 19:44:32 door slebus op Dikke bandjes in de F1
Wrijvingskacht is normaalkracht maal wrijvingscoëfficiënt. Op fietsbandjes met hetzelfde soort rubber heb je evenveel grip.