7,612 +10094 -2482
Kudos
#9653 (Top 3.0205%)
| Kudos/dag | 1.21 |
| Kudos/reaguursel | 9.07 |
| Meeste kudos op 1 reaguursel | 463 |
| Minste kudos op 1 reaguursel | -231 |
7,612 +10094 -2482
Kudos
#9653 (Top 3.0205%)
| Kudos/dag | 1.21 |
| Kudos/reaguursel | 9.07 |
| Meeste kudos op 1 reaguursel | 463 |
| Minste kudos op 1 reaguursel | -231 |
839
Reaguursels
| Reaguursels/dag | 0.13 |
| Topreaguursels | 0 |
| Woorden per reaguursel | 91.4 |
| Reacties per reaguursel | 0.23 |
| Meeste reaguursels op 1 dag | 6 |
| Aantal x weggejorist | 9 |
| Geregistreerd op | 04-10-2008 |
| Eerste reactie op | 03-11-2008 |
Shop via onze link — jij betaalt niets extra, wij krijgen een klein steuntje van Amazon 💚
*Als Amazon-partner verdient Dumpstats aan in aanmerking komende aankopen. Dank voor je support!*
Kudoverloop over tijd
2 kudos 2026-01-08 00:01:24 op ICE in Amerika slaat door
@bezvkusnost | 07-01-26 | 23:22: misschien moet je eens leren lezen. Volgens mij staat er in de eerste zin dat ik dit geweld niet goedkeur. Het is niet subsidiair of proportioneel. Alleen hebben ze in Amerika wat andere ideeën over (de-)escalatie, proportionaliteit en subsidiairiteit. Het is heel simpel: als de politie je iets vraagt, werk je mee. Of ze nu gelijk hebben of niet. De politie heeft het geweldsmonopolie. Als ze denken gelijk te hebben en je werkt niet mee, ben jij de reden dat ze gaan escaleren en meer geweld gaan toepassen. Een agent zal niet ineens een stap terugdoen en erkennen dat jij gelijk hebt als hij denkt dat hij in het gelijk staat. Dat is hun taak ook niet. Hun taak is de orde handhaven en als zij denken in hun recht te staan, zullen altijd escaleren als je niet meewerkt. Zeker ook in NL, alleen dan wel proportioneel en subsidiair. Zitten ze fout, corrigeert de rechterlijke macht, krijg je een schadevergoeding en krijgt de agent te maken met het tuchtrecht. Dat is hoe het werkt. Bij het niet voldoen aan bevelen van de politie, is de verdachte altijd de schuldige aan escalatie, of de politie nu gelijk heeft of niet. Zij denken in hun gelijk te staan en dus werk je mee. Dat is letterlijk ook wat wij als samenleving van ze vragen. Hoewel dan in NL wel subsidiair en proportioneel.
3 kudos 2026-01-07 23:54:16 op ICE in Amerika slaat door
@TherealMCHammer | 07-01-26 | 23:45: al is er geen (grond)wettelijke grond, dan wordt je aangehouden, je wordt vrijgesproken, je klaagt de staat aan en je krijgt een schadevergoeding. Ook in NL gaat de politie je gewoon dwingen als ze denken gelijk te hebben. Ze hebben namelijk het geweldmonopolie en het is hun taak om de orde te handhaven. Als ze denken gelijk te hebben, ook al zitten ze verkeerd, zullen ze ook in NL altijd doorpakken en je met geweld tot meewerken dwingen. Dat win je nooit. Je werkt gewoon mee als de politie iets vraagt. Dat heeft niets met dictatuur te maken. Als ze fout zitten, hebben we een rechterlijke macht die dit achteraf corrigeert. Als je niet met de politie meewerkt, ben jij altijd de reden van escalatie. Zo simpel is het. Als dit vervolgens achteraf niet gecorrigeerd wordt door de rechterlijke macht omdat ze blind zijn voor rechten, dan pas heb je een dictatuur en kan de politie straffeloos zelf ook wetten breken. Maar zelfs de politie in Amerika, maar ook in NL, worden gewoon beperkt door een functionerend tuchtrecht en een wettelijke macht. Heeft dus niets met dictatuur te maken.
2 kudos 2026-01-07 23:20:01 op ICE in Amerika slaat door
ik keur dit soort geweld van die idioten bij de politie in Amerika niet goed, maar je weet dat je bij al dit soort "respect my authoritah" idioten gewoon moet doen wat er gezegd wordt. Er wordt duidelijk "get out of the car geroepen". Er staat een agent voor de auto. Als je dan gaat rijden, geef je die idioten een kans om te claimen dat je op ze in reed en dit dus een noodweer situatie was. Als je gewoon meewerkt, gebeurt dit niet.
20 kudos 2026-01-07 23:14:13 op Ondertussen in Utrecht
als ik zo bureau Utrecht kijk wat daar onder die daken altijd staat, zou het helemaal niet zo'n probleem zijn als dit instort, toch?!
-2 kudos 2025-12-31 18:21:58 op Laatste jaar vuurwerkpuzzels
stom gelul. Hoe moeten ze dat handhaven dan? Misschien dat jij even aan wilt wijzen op straat welke knal legaal of illegaal is?! Zonder algeheel verbod kan er ook niet gehandhaafd worden. En wat te denken van alle dieren die er last van hebben?! Alle gewonden die jaarlijks vallen, vaak bij mensen die zelf niet eens vuurwerk afsteken. Als huizen met bijvoorbeeld rieten daken die door vuurwerk in de fik vliegen. De (im)materiële kosten voor het milieu en het opruimen. Allemaal omdat een aantal zielige lui nooit hun puberfase zijn ontgroeid en het 'leuk' en een 'traditie' vinden....het verbod is volledig terecht.
18 kudos 2025-12-31 18:14:46 op Burgemeester van Tynaarlo weet wel hoe het zit
natuurlijk is verbieden wel een oplossing. Het heeft ook maar deels met afzetten en misdragen te maken. Een ander deel gaat over illegaal vuurwerk en het feit dat de politie geen onderscheid kan maken tussen een legale en illegale knal. Het bewijsmateriaal is dan al uit elkaar geploft. Dat is dus niet te handhaven. Daarnaast gaat het ook nog over overlast voor de samenleving, dieren die er niet tegen kunnen. Maar vooral ook: alle gewonden die er door vallen, met name ook bij mensen die zelf niet eens afsteken. Ja, we hebben een gezagscrisis, maar ook dat komt gewoon omdat Nederlanders grotendeels een dom tokkievolk zijn die denken dat regels voor iedereen gelden, maar niet voor hen. De politiek in Duitsland is niet veel beter, maar Duitsers snappen wel het nut van regels en gedragen zich niet zo asociaal. De gedragscrisis is maar een klein onderdeel van het verbod.
6 kudos 2025-12-24 00:50:56 op Pitbull grijpt moeder en kind in NYC
behalve dat als een chihuahua een kind bijt, het kind "au" zegt en als een pitbull-achtige dit doet, het kind serieuze schade oploopt. Nog los van het feit dat dit soort honden altijd (ja altijd) door tokkies gehouden wordt die zelf al nooit zijn opgevoed, laat staan dat ze weten hoe ze een hond moeten opvoeden. Dom onzin-argument van tokkies die willen verantwoorden waarom ze een tokkie-hond houden.
-3 kudos 2025-12-19 00:56:16 op Amateurhoolies kunnen niet tegen hun verlies
krijg je met dat inteelt....
50 kudos 2025-12-19 00:40:36 op Marit wil nog even wat delen met jullie
je vergeet
* waarom denk jan met de pet het altijd beter te weten dan mensen die 12 jaar gestudeerd hebben voor hun vak en er al eeuwen aan ervaring is opgebouwd?!
De zorg in NL is gewoon goed. Daar werken allemaal goedwillende mensen die behandelingen voorschrijven waarvan bewezen is dat ze werken. Daarnaast wordt er jaarlijks triljarden aan onderzoek gedaan om nieuwe dingen te vinden voor zaken die we nog niet (goed) kunnen behandelen. Dat er niet wordt doorverwezen naar niet-reguliere artsen, komt omdat niet alleen deze behandelingen niet werken, maar zelfs omdat ze bewézen níet werken, behalve voor de portemonnee van degene die de behandelingen geeft en hiermee misbruik maakt van wanhopige patiënten. Dat er ooit iemand een keer zegt baat bij gehad te hebben, is geen bewijs dat het werkt. Sterker nog, het is eerder bewijs dat een psychologisch effect lichamelijke klachten kan veroorzaken dan dat de alternatieve behandeling werkt.....
17 kudos 2025-12-19 00:33:55 op Marit wil nog even wat delen met jullie
natuurlijk, natuurlijke geneeskruiden zijn fantastisch. Er is gelukkig nog nooit iemand dood gegaan omdat de hoop gevestigd was op kruiden, terwijl een conservatieve behandeling levensreddend was geweest.....gelukkig heeft iedereen er belang bij als de wetenschappelijke wereld een werkende behandeling weg houdt bij de mensen.....
16 kudos 2025-12-12 01:06:41 op Bestelbus snijdt af en gaat vervolgens midden op de weg stilstaan
"onbekend met de verkeerssituatie". Wat een onzin. Als je ziet dat je een fout hebt gemaakt, kun je ook gewoon op de rem gaan staan en achter de vrachtwagen aansluiten ipv deze er voor te proppen. Dat is gewoon een keuze.
36 kudos 2025-12-09 22:55:40 op A73 Deel 0,5
goh, zouden hier een stel broccolihoofden in de (gehuurde) auto's gezeten hebben?!
8 kudos 2025-12-07 01:13:30 op Ed krijgt z'n cheque
zonder dat filmen en posten hadden ze nooit 1,77 mln op kunnen halen. Er is wereldwijde media-aandacht voor. Logisch dat je de aftermath dan filmt toch?! Niet in de laatste plaats om al die mensen die gedoneerd hebben te laten zien wat het resultaat is van hun goedheid. Mooi toch. Volgens mij kom je zelf wat aandacht tekort....
5 kudos 2025-12-04 22:55:59 op Russische dronelancering
dit is geen anti-tank mijn. Die zijn zo groot, die krijg je niet op een drone geschroefd. Bovendien heeft de drukplaat zoveel druk nodig dat je er prima op kan springen en dan gaat deze nog niet af. Waarschijnlijk een anti-personeelmijn
0 kudos 2025-11-30 00:54:40 op Trump eindigt elke oorlog
dat is ook precies het probleem. Dat land is ook achterlijk. Het onderwijssysteem is een lachertje, tenzij je ouders heel veel geld hebben. De ene idioot is compleet vrij om de andere idioot thuis les te geven, men hoeft niet eens naar school. Behalve een paar steden en een enkele goede staat, is het economisch drama, nauwelijks geschoold en te dom om te poepen. De president is hierop geen uitzondering. Daarnaast kunnen ze niet relativeren, want ze komen dat land nooit uit en hebben dus geen idee hoe het er in de rest van de wereld aan toe gaat. Gooi daar nog een godcomplex bovenop waardoor ze naar niemand luisteren (ze zijn tenslotte het beste land op aard *proest*) en je hebt een land vol met achterlijke idioten die een andere debiel kiezen om ze te leiden.
9 kudos 2025-11-15 01:29:32 op Naaien zonder te zoenen
en als je voor die tijd je huis nog wil verkopen, vergeet het maar. Nog los van de waarde, die ook zal verdampen. Dan ben je dus afhankelijk van het bedrag dat de gemeente gaat bieden en dat zal nooit zoveel zijn als je er op een normale markt voor krijgt. Bovendien zit je dan dus nog 15 jaar vast, of je wil of niet.
1 kudos 2025-11-14 03:07:21 op Even snel een belletje doen
@boxman jij snapt het begrip causaliteit blijkbaar niet. Dat hij in die specifieke situatie niet aan heeft kunnen tonen waarom het vasthouden van de telefoon op dat moment noodzakelijk was voor het uitoefenen van zijn functie, wil niet zeggen dat de vrijstelling niet geldt. Je moet alleen kunnen aantonen waarom je van je vrijstelling gebruik hebt gemaakt.
8 kudos 2025-11-03 23:20:41 op Baudet over de kabinetsformatie
we zijn echt een dief van onze eigen portemonnee als we niet in Groningen boren. Domste beslissing ooit. Zorg dat je de komende 10 jaar de huizen versterkt zodat ze bestand worden tegen bevingen en gooi dan dat veld weer open. De bevingen zijn niet erg, als de huizen maar gewoon hersteld worden en ook intact blijven.
11 kudos 2025-09-19 01:30:57 op Papa geeft gepaste straf
volgens mij hebben fouten altijd consequenties toch?! Lijkt me een waardevolle les....dit gaat misschien wat ver, maar aan de andere kant is een kankerpatient uitlachen om het kale hoofd toch ook een ernstige zaak. Ernstige fout, ernstige consequenties. Hij weet bovendien meteen hoe het kankerpatientje zich moet voelen.
0 kudos 2025-09-15 23:16:27 op Lekker racend naar m’n werk
op zich.....als wij op de camera niet kunnen zien wat zich achter de vrachtwagen bevindt, kan hij dat dus ook niet. Dan is het vrij dom om daar zo hard helemaal blind in te rijden, in de hoop dat je niets tegenkomt.......dat bleek dus ijdele hoop. Ach ja, ik hoop dat de dialysepatient die zijn nieren krijgt er wel wat beter mee om gaat.
23 kudos 2025-09-07 23:47:15 op Boys zoeken ruzie! | Dumpert Dashcam 48
aan "ik schrik me helemaal de tyfus" gast: dat komt omdat je je fucking spiegels dus blijkbaar niet gebruikt, linksplakkert......niet netjes van de Audi, maar met alle linksplakkers tegenwoordig steeds meer te begrijpen.
2 kudos 2025-09-06 00:48:58 op Lale Gül vindt Lubach laf
op zich snap ik het dilemma en ik weet ook niet of ik het er voor over zou hebben om mijn leven te riskeren voor islamkritiek. Aan de andere kant heeft Lale gelijk: het is je werk. Ze worden er nog eens miljoenen voor betaald ook. Ze hebben ook een verantwoordelijkheid. De onvrede groeit. Eigenrechting wordt echt een ding, kijk maar naar die jongen uit Jemen in Duindorp met zijn snackbar. De onvrede wordt zo groot, dat nu langzamerhand onschuldige mensen het moeten ontgelden. Linkse politici ontkennen alle problemen, rechts zit vast aan verdragen en regelgeving. Mensen voelen zich al niet gehoord over de problematiek. Als dan ook nog eens journalisten en satirici het probleem doodzwijgen, groeit de onvrede alleen maar verder en draagt men dus actief bij aan het kookpunt dat gaat komen. Daarbij gaan onschuldige slachtoffers vallen. Zeker als zo'n lul als Wilders ook nog eens het vuurtje aanwakkert door te roepen dat hij tegengewerkt wordt, terwijl hij zelf de lul is die compleet onhaalbare dingen roept, dat ook weet, maar alsnog zijn niet al te slimme achterban voorliegt dat het wel haalbaar is. Als deze partijen hebben ook hun verantwoordelijkheid als het straks een keer goed mis gaat, terwijl ze allemaal dik betaald worden om juist wel die verantwoordelijkheid te pakken en de problemen als dan niet met een grap aan de kaak te stellen.
4 kudos 2025-09-02 23:46:56 op Influencer boos op Dumpert!
kan iemand deze nobody aub leren hoe het internet werkt?! Ik heb er geen tijd of geduld voor.....
24 kudos 2025-08-31 20:20:40 op Politiegeweld tegen ons
"ja maar ik doe niks".....jep, en dat is precies het probleem. Het begint al bij "ja, maar". Niks "ja, maar" het correcte antwoord is "ja meneer, ik zal doen wat u zegt". Daarna waren die tikken met de wapenstok ook al een vrij duidelijke waarschuwing dat ze het menen en dat je dus niet luistert naar wat je gezegd wordt. Als je gewoon had geluisterd, was er niets aan de hand geweest. lekker voor je.
-11 kudos 2025-08-20 01:09:35 op Vos is behending
@Baracus | 20-08-25 | 00:31: no way. Ten eerste is de snelheid veel te laag voor een valk en is een valk qua formaat geen enkele match voor een vos. Dan is eerder de vogel het doelwit dan de vos. Bovendien jaagt een valk vooral op vliegende dieren en gebruikt het de klap van de duikvlucht icm klauwen om de prooi te verwonden/bewusteloos uit de lucht te vliegen.
14 kudos 2025-08-20 01:06:08 op Motorcrossers vluchten voor politie
die hangt toch al in de lucht, kun je hem maar net zo goed gebruiken.....
-2 kudos 2025-08-19 00:07:06 op Even verkeersleider spelen
afstand afleggen is iets anders dan een remweg. Bovendien wordt de polestar in deze geremd door tegen het voertuig aan te rijden, dus je weet helemaal niet wat de gehele remweg was geweest en dus ook niet hoe hard de polestar heeft gereden. Daarnaast, je hebt serieus AI nodig om het omrekenen van km/h naar m/s te doen en andersom? Serieus?! Vermenigvuldigen of delen met 3,6 was te lastig intypen op je calculator? Of evt uit je hoofd?! Man, man, man....
32 kudos 2025-08-18 23:49:05 op Vracht lossen duurt man te lang
dan moet je dus bij de gemeente zijn die een fatsoenlijke laad en losplaats niet faciliteert. Niet bij die vrachtwagenchauffeur die hier niets aan kan doen.....of uberhaupt Amsterdam mijden, nog beter.
0 kudos 2025-08-16 02:38:31 op Verdachte houdt DSI op afstand
degene die gewond is geraakt is niet degene waar de DSI voor binnenviel. Desondanks, als je gewoon meewerkt en niet de deur probeert te blokkeren, is er niets aan de hand....de DSI valt overigens niet zomaar binnen, dan moet iemand serieus gevaarlijk zijn. Tsja, risico van het vak.
8 kudos 2025-08-13 23:20:23 op Goed nat blijven met dit weer
geef me liever de naam en het telefoonnummer van deze dame!
13 kudos 2025-08-11 00:02:33 op Fietser bijna plat! | Dumpert Dashcam 46
op zich was het vrij duidelijk wat deze auto wilde en was het voor deze 'beroepschauffeur' heel simpel geweest om even zijn gas los te laten en dit ongeluk te voorkomen. Of dit nu een chique is van die Mercedes of niet, je anticipeert op de weg op fouten van een ander. Helemaal als je jezelf beroepschauffeur noemt.
8 kudos 2025-07-31 23:03:42 op Ik kan geen gitaar spelen
helaas, hij weet niet alle noten. De laatste noot van het riffje klopt niet.
0 kudos 2025-07-31 22:58:42 op Ricky Gervais over religie
tsja, er zijn genoeg andere plekken te vinden waar een gemeenschapsgevoel heerst zonder dat er verzonnen ideeën aangehangen worden. Wat zegt het over deze gemeenschap dat zodra je anders begint te denken, je uit de gemeenschap gestoten wordt?!
36 kudos 2025-07-28 23:46:54 op Liedje van onbekende artiest voor het slapen gaan
geen idee wie dit is, maar dit gaat nog een een hele grote worden.......wat een geniale artiest. Het zou nog mooier zijn als hij leert spelen met zijn tanden, of met de gitaar achter zijn rug. Dat zou hem legendarisch maken!
43 kudos 2025-07-28 23:28:16 op Daar ga je, bloedzuiger!
goh, de top 3 van vandaag: 1. bloemen van een graf gejat, 2. fatbike gejat, 3. agressieve vent die zich vol verzet bij een arrestatie. De gemeenschappelijke deler?! Allemaal cultuurverrijkers als Jan Kees, Diederik en Fleur......
3 kudos 2025-07-25 15:29:09 op Op een ambachtelijke manier
het gaat ook gewoon om de handhaving. Heel simpel, als de politie een knal hoort, kan men niet bewijzen of dit legaal of illegaal vuurwerk was. Daarnaast veranderen hele steden in oorlogszones met oud en nieuw. Miljoenen schade en duizenden slachtoffers. Duizenden huisdieren in de problemen (en de vuurwerkvrije zones houdt men zich ook niet aan). Heeft niks met azijn te maken, is gewoon logica. Een groot deel van de mensen kan zich gewoon niet gedragen, dan is het een simpele keuze. Dan maar gewoon helemaal niet. Prima oplossing! Alle azijnzeikers vonden de autogordel eerst ook geen goed idee, te veel gedoe, zit niet lekker. Inmiddels scheelt dit ook jaarlijks duizenden slachtoffers en miljoenen aan zorgkosten. Daar hoor je niemand meer over.
2 kudos 2025-07-21 23:32:15 op Apache maakt fly by langs toeristenboot
alle apaches zijn net helemaal gemoderniseerd, sukkel
11 kudos 2025-07-07 23:02:38 op Jacky heeft een nieuw zwemstek
mooi dat Jacky nu ergens zichzelf mag zijn. Mooi ook dat ze zich nergens voor schaamt, en terecht! Er is ook niets om je voor te schamen. Er is je gewoon iets ergs overkomen dat dit als gevolg heeft gehad, niets om je voor te schamen.
Des te erger dat de klagende mensen zelf de mensen zijn die borstkanker gehad hebben en dit confronterend vinden. Ik snap dat dit allemaal gevoelig ligt en dat acceptatie van een dergelijke amputatie lastig is, maar daar hoef je Jacky niet haar vrijheden voor af te nemen. Zij heeft zichzelf wel geaccepteerd zoals ze is. Dat een ander nog niet zover is, is niet haar probleem, maar het probleem van de ander. Het zou beter zijn geweest om met Jacky in gesprek te gaan en te vragen hoe zij zichzelf zo heeft kunnen accepteren. Mijn vriendin en ik kunnen geen kinderen kijken. Dan heb ik vrienden die wel zwanger zijn en die vragen of ze er rekening mee moeten houden en minder daarover moeten praten als ik er ben. Natuurlijk niet! Ik gun ze alle geluk van de wereld. Dat dit bij ons niet gaat lukken, is niet hun probleem maar dat van mij. Zij moeten vooral over hun geluk praten en als dit verdrietige gevoelens bij mij oproept, moet ik daar zelf mee dealen en mee om leren gaan. Waarom zou een ander daar rekening mee moeten houden?! Hetzelfde met dit geval. Als je er niet tegen kan dat Jacky zichzelf toont zoals ze is, is dat jouw probleem. Dan ga je zelf maar weg naar een ander zwembad. Degene die deze beslissing bij het zwembad heeft gemaakt, moet zich diep schamen.
74 kudos 2025-07-04 00:52:04 op Ontroerend verhaaltje
klinkt misschien heel hard, maar zelfs als iemand zelf ook borstkanker heeft gehad en het zien van Jacky confronterend kan zijn, is dat nog steeds niet het probleem van Jacky, maar van diegene zelf. Zo ook voor alle anderen met minder valide redenen om dit vervelend te vinden, zoals niet tegen littekens kunnen, het niet mooi vinden of wat dan ook. Als mannen hun bovenlijf niet hoeven te bedekken, zo ook niet Jacky, zeker niet gezien de reden(en). Dat een ander dat niet wil of kan zien, kan zij niets aan doen en is een probleem van de ander. Juist fantastisch dat deze dame gewoon durft te tonen wie ze is, ondanks wat haar is overkomen. Dat jouw vrouw hier anders over denkt of voelt is helemaal prima en verdrietig dat dit haar is overkomen, maar daar hoeft Jackie zich niet op aan te passen.
-1 kudos 2025-06-17 00:47:06 op Apache knalt drone uit de lucht
vrij logisch als je een wapen hebt dat is afgesteld op luchtdoelen en het target vierkant dus een plek op de grond aanwijst. Als je dan met je targetvierkant op de drone richt, valt de kogelbaan achter het target, zeker aangezien deze ook snelheid heeft. Bovendien is het boordwapen van de apache een spreidingswapen en juist zo afgesteld dat het niet super accuraat is, maar de 30mm patronen over een groter gebied verspreidt. Kortom, eerst je ergens in verdiepen voordat je iets doms roept......
22 kudos 2025-06-13 14:54:23 op Verzet bij staandehouding
altijd weer dat kutvolk er omheen. "ze doet niks". Nee, en dat is precies het probleem. Als je aangehouden wordt en je werkt niet mee aan je aanhouding, dan gaat de politie geweld gebruiken ja. Dat is logisch. Dat is hun werk. Heel simpel: de verdachte bepaalt de mate van geweld dat de politie in gaat zetten. Niet meewerken aan je aanhouding en dus "niks doen" is per definitie al verzet bij een aanhouding. Je wordt altijd vaak zat gewaarschuwd om mee te werken.
1 kudos 2025-06-12 02:34:09 op In gesprek met Kees Momma
@Ikzatineenkleinehoek | 11-06-25 | 22:54:
*zonder direct de indruk te wekken TE WETEN wat dit betekent
3 kudos 2025-06-12 02:33:25 op In gesprek met Kees Momma
@Ikzatineenkleinehoek | 11-06-25 | 22:54: je hebt het over een spectrum, zonder direct de indruk te wekken wat dit betekent. Er is überhaupt niet 1 iemand op deze wereld die op zichzelf een goede weerspiegeling is van wat autisme inhoudt, het is niet voor niets een spectrum. Dat betekent dat er vele gradaties en uitingen zijn van deze stoornis, dus een goede weerspiegeling in 1 persoon bestaat sowieso niet.
Bovendien: wat is onaangepast gedrag. Op sommige vlakken is hij juist prima aangepast. Misschien dat Kees niet altijd voldoende geremd is geweest, maar jij kent Kees niet, dus je hebt ook geen idee wat begrenzen bij hem teweeg brengt. Bovendien, wanneer is iets (on)aangepast? Ik zeg vaak tegen autistische mensen dat ze gewoon normaal zijn, ik vind het ook geen stoornis. Ja, ze wijken af van de standaard, maar hun brein werkt nu eenmaal iets anders. Ze hebben moeite met interpreteren van intermenselijk contact, maar kunnen vaak op hun beurt weer andere dingen juist heel goed. Ze hebben toevallig de pech dat de meerderheid van de mensen een brein heeft dat functioneert wat wij nu 'normaal' noemen, maar dat had zo maar andersom kunnen zijn en dan was bijvoorbeeld ik degene geweest met de 'stoornis'. Dat iemand anders is, wil niet zeggen dat het een stoornis is. Dat wij hen afwijkend vinden, zegt ook iets over ons. Feitelijk zijn ze gewoon anders, hebben ze daarom andere behoeftes om te kunnen functioneren in een samenleving die wij als meerderheid hebben vormgegeven, zien wij dat als afwijkend, maar zouden mensen met autisme veel beter functioneren in onze samenleving als wij gewoon wat begrip opbrengen en er rekening mee houden met wat zij nodig hebben om te kunnen functioneren. Zij kunnen dit lastig aanpassen, hoewel ze dat ook zeker dienen te proberen, maar vooral wij kunnen dit wel en zouden dit ook vooral moeten doen. Dat mensen met autisme lastig functioneren, is vooral een 'wij'-probleem en geen 'zij'-probleem.
12 kudos 2025-06-01 01:07:38 op Boot tewater laten
voordat ze op die boot zijn, is er zeker wel iemand nat geworden.....
40 kudos 2025-06-01 00:55:25 op Streamertje wordt aangehouden om ID
al die zielige lui maar schreeuwen dat ze geen adem krijgen....iets te veel naar tv gekeken. Als ze nog schreeuwen, hebben ze nog voldoende lucht....
92 kudos 2025-05-25 23:56:42 op Tram knalt op Audi! | Dumpert Dashcam 41
@1e filmpje met de scooter: dat is precies de reden waarom je mensen geen voorrang verleent als ze het ook niet hebben. Zie genoeg mensen die enorm onverwacht gedrag vertonen om andere mensen voor te laten, terwijl ze geen voorrang hebben. Dat onverwachte gedrag levert alleen maar meer gevaar op.
43 kudos 2025-05-25 23:40:53 op Corrigerend trapje
dat heet een pijnprikkel toedienen om de spierspanning evt te breken en om te zorgen dat de verdachte meewerkt. Wordt gewoon aangeleerd. Het devies: werk mee en men hoeft geen pijnprikkel toe te dienen. Zo simpel kan het zijn.....
5 kudos 2025-05-19 23:07:17 op Politiebus speelt tikkertje
je hoeft daar niet te zijn he?! Je kunt ook gewoon de aanwijzingen van de politie opvolgen en weggaan.....
-9 kudos 2025-04-28 23:41:51 op Studente doet Creep
ze kan best best zingen, maar als je dit rauwe nummer gaat zingen alsof je in een Disney musical staat, heb je het echt niet begrepen.
0 kudos 2025-04-15 23:46:51 op Mooie troffee
simpel, de helft van dat land is te dom om te poepen. Iedere geestelijk beperkte mag daar ook gewoon lesgeven aan zijn geestelijk beperkte inteelt broertje. IN de steden is het allemaal een beetje opgeleid en een klein gedeelte goed opgeleid, maar de overgrote meerderheid weet niet eens wat een opleiding is.