DumpStats voor lesleyen

38,888 +46780 -7892

Kudos

#1441 (Top 0.5344%)

Kudos/dag 7.47
Kudos/reaguursel 17.27
Meeste kudos op 1 reaguursel 1950
Minste kudos op 1 reaguursel -407

2,252

Reaguursels

Reaguursels/dag 0.43
Topreaguursels 8
Woorden per reaguursel 9.8
Reacties per reaguursel 0.19
Meeste reaguursels op 1 dag 22
Aantal x weggejorist 23
Gestart op 13-02-2010

Kudoverloop over tijd

8 kudos 2020-09-13 10:44:27 door Johntampon15 op Jammer joh!
Wie weet de dag is nog vroeg, misschien zit er nog een aquarium zonder kaartje in de trein die flink losgaat op de conducteur als deze er wat van zegt bv.

1 kudos 2020-02-04 14:40:01 door Pipo der Clown op Noodlanding Air Canada vliegtuig in Madrid
@dimmi | 04-02-20 | 14:04: \r
Overigens, dat fuel jettison verhaal geldt niet alleen voor tweemotorige kisten zoals jij schrijft, maar net zo goed voor vliegtuigen met 3 of 4 motoren. De vereiste gradiënten zijn dan natuurlijk anders.

1 kudos 2020-02-04 14:22:57 door Pipo der Clown op Noodlanding Air Canada vliegtuig in Madrid
@dimmi | 04-02-20 | 14:04: \r
Je haalt twee dingen door elkaar. In dit geval is het MTOW 187 ton en het MLW 137. Verschil is 50 ton, meer dan een kwart van het MTOW en bijna 60% van het DOW. Dat is niet een klein verschil. Echter:\r
1. Boeing stelt dat al hun kisten in principe ook met MTOW kunnen landen.\r
2. Of een fuel jettison aanwezig moet zijn, wordt door de FAA voorgeschreven. CS 25.1001: fuel jettison is verplicht, als de kist niet met MTOW minus 15 minuten vliegen de standaard climb gradients volgens de paragrafen 119 en 121d haalt. Ook single engine haalt de 763ER dat makkelijk, daarom is het de keus van de klant of het jettisoning systeem wel of niet geïnstalleerd is.\r
.\r
De noodzaak van het jettison systeem heeft dus niet met het gewicht te doen, maar met het (stijg)vermogen van de kist. Een eventuele overweight landing is echt geen reden om uren lang op 1 motor rondjes te gaan vliegen. De ETOPS180 certificatie van die kist slaat op enroute gebeurtenissen die in een daadwerkelijke ETOPS sector gebeuren, dat staat los van dit voorval. Misschien hadden ze een andere goede reden die nu nog niet inzichtelijk is, de NTSB zal er ongetwijfeld z'n zegje over doen.

0 kudos 2020-02-04 13:04:06 door dimmi op Noodlanding Air Canada vliegtuig in Madrid
@Alex0077 | 03-02-20 | 21:18: Dit is een Boeing 767, en die heeft lang niet altijd de mogelijkheid om brandstof te lozen. Veel tweemotorige vliegtuigen zijn niet verplicht dit systeem te hebben, omdat het overgewicht voor de landing bij een noodgeval zo klein is dat het geen gevaar oplevert. Maar zolang er geen noodzaak is om meteen te landen zullen ze rond blijven vliegen om onder het maximum landingsgewicht te komen.

17 kudos 2020-02-03 21:22:14 door Skysjees op Noodlanding Air Canada vliegtuig in Madrid
Wanneer je bij een ETOPS kist een motor afzet is de instructie ‘land at nearest suitable airport’. Nu liggen er tussen Spanje en Canada niet heel veel vliegvelden met afdoende faciliteiten, baanlengte of Ehm überhaupt een stukje asfalt.

3 kudos 2020-02-03 21:02:06 door 9JB7 op Noodlanding Air Canada vliegtuig in Madrid
@Alex0077 het feit dat deze kist prima kan vliegen, wil niet zeggen dat het ook mag. Een vliegtuig moet aan extra eisen voldoen om transatlantisch te mogen vliegen.

33 kudos 2020-02-03 20:26:09 door Instructeur op Noodlanding Air Canada vliegtuig in Madrid
@Alex0077 | 03-02-20 | 21:18: En mijn kat kan ook op 2 poten lopen, maar doet dat liever op alle vier. Het feit dat je met 1 motor in de lucht blijft, betekent niet dat je ook met 1 motor een oceaan over gaat vliegen. De ander kan er op ieder willekeurig moment ook mee ophouden en dit soort vliegtuigen staan niet bekend om hun zweef capaciteiten.

-12 kudos 2020-02-03 20:18:30 door Alex0077 op Noodlanding Air Canada vliegtuig in Madrid
Sorry, maar ze kunnen het lozen, en vrij rap ook. Dat is uit oogpunt van milieu is daar niet voor gekozen. Dan heb ik het idee dat niet ernstig is, want deze Boeing kan wel vliegen op 1 motor.

6 kudos 2020-02-03 20:15:15 door slacktub op Noodlanding Air Canada vliegtuig in Madrid
Brandstof zit ook in de vleugels. Als deze vol zijn is het prima met opstijgen. Maar voor het land vaak te zwaar waarop de kans bestaat dat deze afbreken bij een te harde landing. Daarom moet dit eerst verbruikt worden

46 kudos 2020-02-03 20:05:20 door Instructeur op Noodlanding Air Canada vliegtuig in Madrid
@Alex0077 | 03-02-20 | 21:01: En één van de motoren van dit vliegtuig is ook stuk droppie. Dan is het niet zo handig om uren lang boven een bak water te gaan vliegen in de hoop dat de andere motor niet stuk gaat.

-22 kudos 2020-02-03 20:01:54 door Alex0077 op Noodlanding Air Canada vliegtuig in Madrid
Dan kun je toch ook gewoon doorvliegen naar Canada, of je nu rondjes boven Madrid vliegt om de brandstof op te maken of je vliegt naar de bestemming toe. Landingsgestel is toch stuk. Daar verander je echt niets aan.

81 kudos 2020-02-03 19:58:34 door Instructeur op Noodlanding Air Canada vliegtuig in Madrid
@Alex0077 | 03-02-20 | 20:56: brandstof opmaken. Geeft minder boemm bij een bamm. Vroeger dumpte de piloot de kerosine gewoon, maar gebruiken is beter voor het milieu en het geeft de straaljagerpiloten de tijd om eens rustig de schade te bekijken.

-3 kudos 2020-01-15 15:45:02 door OpperBallenbijter op Handig zo'n hond
Mijn schoonmoeder in de kelder heeft ook geen dure vloerbedekking gekregen, dus het hoeft niet per se zo te zijn!

1 kudos 2019-11-20 22:39:52 door Slaatje-Bla op Langnek
Een pratende schildpad. Oftewel een scheldpad.

13 kudos 2019-11-20 19:00:48 door Spleettveter op Langnek
Dit is een Pelodiscus sinensis ook wel een Chinese drieklauw genoemd.

1 kudos 2019-11-07 19:43:09 door mannekepis11 op Reppertje met snelle flow
nee, hij heeft gewoon gelijk, je verstaat er misschien hier en daar een woord van ok, maar iemand die de hele tekst verstaat mag hem voor mij graag neerpennen, want ik kan er ook geen geheel van gemaakt krijgen hoor\r