DumpStats voor NaamHier

5 +5 0

Kudos

#145377 (Top 52.9896%)

Kudos/dag 0
Kudos/reaguursel 2.5
Meeste kudos op 1 reaguursel 5
Minste kudos op 1 reaguursel 0

2

Reaguursels

Reaguursels/dag 0
Topreaguursels 0
Woorden per reaguursel 148.5
Reacties per reaguursel 0
Meeste reaguursels op 1 dag 2
Aantal x weggejorist 0
Gestart op 17-11-2017

Kudoverloop over tijd

0 kudos 2017-11-17 13:13:59 op 108 Jaar oude motor starten
@sjottelsplak en degenen die denken dat accu's snel slijten en @Gebje die graag meer info wil. Ik kwam op De Correspondent een gedegen stukje journalistiek tegen over dit onderwerp. Was het een wetenschappelijke studie, nee vast niet, maar het komt er wel heel dicht bij in de buurt. Op zijn minst zou het meer context moeten geven. Ik mag geen linkje sturen, dus dan maar zo: google naar de correspondent duurzaamheid elektrische autos en de eerste 2 hits (op mijn scherm) zijn de artikelen waar ik op doel

5 kudos 2017-11-17 12:01:32 op 108 Jaar oude motor starten
@dk-- De elektrische auto bestaat al veel langer, even de eerste paragraaf van wikipedia:\r
\r
Waarschijnlijk was de eerste elektrische auto een schaalmodel, gemaakt door de Nederlander Sibrandus Stratingh in 1835[1]. Hij baseerde zijn auto op berekeningen van Michael Faraday. Het model bestaat nog steeds. Robert Anderson maakte een vroege koets aangedreven door elektrische energie uit batterijen.\r
\r
Rond 1900 waren bijna alle auto's elektrisch.[2] Aan het eind van de 19e eeuw werd de brandstofmotor steeds beter, waardoor de elektromotor het uiteindelijk verloor. Elektrische auto's, in tegenstelling tot auto's met een interne verbrandingsmotor, hadden wel min of meer "tankstations".\r
\r
Het fundamentele probleem met elektrische auto's was dat de energiedichtheid van oplaadbare batterijen circa 80 tot 300 keer kleiner is dan die van benzine en diesel. Daarom moesten elektrische auto's met zware interne batterijen worden uitgerust, waardoor de snelheid en het bereik ernstig beperkt waren. Er werden auto's op de markt gebracht die dit probleem omzeilden door twee motoren te gebruiken, een benzine- en een elektrische motor. Hoewel ingenieus, waren deze hybride auto's fragiel en erg duur. Mede hierdoor verloor de elektrisch aangedreven en hybride auto aan belang vlak na de Eerste Wereldoorlog.\r
\r
Kortom, de verbrandingsmotor heeft het gewonnen doordat die destijds uiteindelijk technologisch beter was. Nu gaat de technologie (hopelijk) weer de andere kant uit.