DumpStats voor Michielane

1,106 +1106 0

Kudos

#33915 (Top 12.3107%)

Kudos/dag 0.38
Kudos/reaguursel 65.06
Meeste kudos op 1 reaguursel 508
Minste kudos op 1 reaguursel 1

17

Reaguursels

Reaguursels/dag 0.01
Topreaguursels 0
Woorden per reaguursel 92.9
Reacties per reaguursel 2.12
Meeste reaguursels op 1 dag 11
Aantal x weggejorist 0
Gestart op 24-01-2017

Kudoverloop over tijd

1 kudos 2017-01-25 11:29:39 op Traumaheli in je woonwijk
Beste "chuchichaschtli", Door een eerdere inzet was er geen juiste hoeveelheid suxamethonium aanwezig. We hebben overigens slechts 50mg Esmeron toegediend door het gewicht van de patiente. De A kon niet zekergesteld worden door APV, daarom zijn wij gevraagd hierbij te assisteren. Bedankt voor uw vragen.\r
\r
Gr Michiel

14 kudos 2017-01-25 02:36:48 op Traumaheli in je woonwijk
Beste "Metjas", De piloot maakt altijd de afweging of het veilig is om te landen. Omdat het om Duitsland gaat weet ik de regelgeving niet exact. Onze piloot weet dit wel omdat we met de Lifeliner 3 ook wel eens worden ingezet in Duitsland. Helaas spreek ik onze piloot de komende dagen niet dus kan ik het niet vragen. Gr Michiel

5 kudos 2017-01-25 02:19:25 op Traumaheli in je woonwijk
Hoi "AsfaltWasbak". Klopt! Waar woont u? Mogelijk zie ik u ooit nog eens bij een inzet (hopelijk voor u onder goede omstandigheden).

Gr Michiel (MMT-arts LL3)

1 kudos 2017-01-25 02:12:23 op Traumaheli in je woonwijk
ps4chop4t,\r
\r
Mogelijk dat ze de A niet konden garanderen? Zelf ooit een situatie meegemaakt waar iemand een redelijk normale astma aanval had alleen kon de AVP de A niet garanderen en heeft dus een secundaire inzet aangevraagd. Uiteindelijk goed geweest want mevrouw was bij mijn aankomst inmiddels zwaar bedreigd in dr A en dus ook B. Geintubeerd en 50 mg Esmeron gegeven. Zelfs luchtgebonden vervoerd. Zo zie je hoe een simpele A1 ambu melding uit kan lopen in een levensbedreigende situatie met MMT-inzet. \r
\r
Gr Michiel

18 kudos 2017-01-25 01:17:07 op Traumaheli in je woonwijk
Beste 'Dr.Dictator' Dit zijn inderdaad de Duitste collega's, zij vliegen inderdaad met heli's die worden onderhouden door ADAC. Ik begrijp de onduidelijkheid niet? \r
\r
Gr Michiel

33 kudos 2017-01-25 01:08:59 op Traumaheli in je woonwijk
Beste "RijdendVosje"! Op dit moment heb ik een flinke griep, omdat ik daarom niet op mijn afdeling in het ziekenhuis mag werken en sowieso geen MMT dienst zou hebben deze week, is het vrij rustig voor mij. Toen ik dit fragment voorbij zag komen heb ik het dus even bekeken. Toen ik de vele vragen en onduidelijkheden zag bij mensen heb ik een account aangemaakt. Ontzettend bedankt voor uw compliment! Ik doe het werk met veel plezier en waardeer de dank enorm!\r
\r
Gr Michiel

2 kudos 2017-01-25 00:43:21 op Traumaheli in je woonwijk
Hoi ps4chop4t! Goede vraag! Hier hebben we weinig last van omdat we niet op hoogtes komen waar dit van toepassing is. Ik kan me voorstellen dat ze hier in Duitsland wel problemen mee kunnen hebben met gebergtes etc. \r
De inzet criteria zijn in centraal Europa nagenoeg gelijk en komen ook steeds dichterbij elkaar. Het is niet zo dat een klap van 100 km/h hier harder gaat dan in Frankrijk uiteraard. Buiten dit gebied komt het nog wel eens voor dat een heli geen arts aanbood heeft maar alleen verpleegkundige en de ambulances meer een soort EHBO'ers zijn, hier wordt er dus sneller ingezet lijkt mij.\r
\r
Gr Michiel

48 kudos 2017-01-25 00:35:48 op Traumaheli in je woonwijk
Hoi "Rode Panda",\r
\r
Gemiddeld hebben we zes keer per dag een inzet, ongeveer 2 hiervan worden gecanceld. Soms geen cancel's, soms allemaal. \r
\r
Gr Michiel

17 kudos 2017-01-25 00:14:01 op Traumaheli in je woonwijk
Hoi InktAddict070! Ja er is regelgeving over het beperken van risico's met landen en nee die wordt hier niet overtreden. \r
\r
Met vriendelijke groet\r
Michiel Vaneker, \r
Anesthesioloog en MMT-arts op lifeliner 3 (gestationeerd op vliegbasis Volkel)

299 kudos 2017-01-25 00:09:49 op Traumaheli in je woonwijk
Ontzettend bedankt voor alle positieve reacties! Ik geniet erg van mijn werk en vind het altijd leuk als ik mensen mee kan laten kijken op wat voor manier dan ook! Mogelijk dat er ooit opnieuw een optie komt om jullie ook een visueel kijkje in de keuken te geven!\r
\r
Michiel Vaneker, \r
Anesthesioloog en MMT-arts op lifeliner 3 (gestationeerd op vliegbasis Volkel)

29 kudos 2017-01-24 19:33:12 op Traumaheli in je woonwijk
"AarsGarnalen" ?? Haha\r
\r
We hebben een aantal jaar geleden Radboud Spoed en Trauma Radboud gedaan. Het was erg mooi om mensen een kijkje in ons werk te geven, alleen is het toen vrij abrupt gestopt. Ik heb zelf nooit gehoord wat hier de reden van is. Als Dumpert het wil kunnen ze het beste contact opnemen met de PR afdelen van het Radboud UMC, Nijmegen omdat wij daar als team aan verbonden zijn.

15 kudos 2017-01-24 19:29:52 op Traumaheli in je woonwijk
Ik heb er altijd van genoten! Tuurlijk zijn er ook de mindere dingen, maar dat hoort er nou eenmaal gewoon bij. Het is altijd wel een beetje opletten dat je jezelf geen vertekend beeld geeft van de wereld. Het blijft altijd een gek iets om werk te doen waar je eigenlijk altijd met mensen in aanraking komt die de slechtste dag van hun leven hebben. Gelukkig werk ik ook nog in het ziekenhuis waar ik gewoon narcose begeleiding etc. doe bij operaties, dat maakt het wat makkelijker om te relativeren.

18 kudos 2017-01-24 19:24:09 op Traumaheli in je woonwijk
Hoi Dikr! Het is ongeveer 60 kilometer dus dan moet je (afhankelijk van de omstandigheden) denken aan 8 tot 12 minuten. Het wordt voornamelijk beïnvloed door tegenwind en we kunnen in het donker minder snel vliegen. \r
Gr Michiel

508 kudos 2017-01-24 19:02:24 op Traumaheli in je woonwijk
Als aanvulling op mijn eerdere bericht: je moet begrijpen dat we als MMT, drie prioriteiten hebben: \r
1. Eigen veiligheid, \r
2. Het redden van de patient en \r
3. De kwaliteit van leven van de patient hoog houden voor de toekomst.\r
We kunnen niet als gekken gaan landen tussen bomen of gebouwen om een paar seconde eerder te zijn. Als we opgeroepen worden gaat het, klinkt misschien gek, vaak om situatie waar het leven van de patient niet direct afhangt van de paar seconden verschil in tijd tot mijn aankomst (dit is bijvoorbeeld wel bij reanimatie's). Een patient wordt eigenlijk altijd als eerste behandeld door de AVP (Ambulanceverpleegkundige), de AVP is gelukkig altijd wel in staat om een patient met name hemodynamisch (qua bloedsomloop) te stabiliseren. De meerwaarde van het MMT zit hem dan ook vooral in het uitvoeren van behandelingen en ingrepen die niet gedaan mogen worden door de AVP. Hierbij moet je denken aan intuberen, het toedienen van meer en andere soorten medicatie (voornamelijk anesthesie, narcose dus). Het gaat hier wel om minuten, vaak niet om seconden.\r
Ik zag ook nog wat vragen over waarom er soms wel en soms niet met de heli wordt vervoerd. \r
Eigenlijk is het vrij simpel: Als iemand een ernstig trauma heeft (voornamelijk bij een neuro- of thoraxtrauma omdat hierbij een acute levensbedreigende situatie is) is het van belang om een patient snel in een traumacentrum te krijgen (bijv het Radboud umc, Nijmegen). Vaak is het sneller om een patient via de ambulance te vervoeren, omdat we bij de heli wat meer voorbereidingen moeten doen om iemand te kunnen vervoeren. We vervoeren iemand alleen luchtgebonden wanneer dat echt sneller is dan grondgebonden. In slechts 10% van de gevallen wordt iemand luchtgebonden vervoert. Als iemand per ambulance wordt vervoert, ga ik vaak mee om de AVP te ondersteunen en een eerste behandeling onderweg mogelijk te maken. Vaak maken we na zware ongelukken al onderweg echo's, ik controleer dan voornamelijk op "vrij vocht" want dat kan wijzen op een beschadigd orgaan.\r
Michiel Vaneker, \r
Anesthesioloog en MMT-arts op lifeliner 3 (gestationeerd op vliegbasis Volkel)

34 kudos 2017-01-24 18:56:22 op Traumaheli in je woonwijk
Als aanvulling op mijn eerdere bericht: je moet begrijpen dat we als MMT, drie prioriteiten hebben:\r
1. Eigen veiligheid,\r
2. Het redden van de patient en\r
3. De kwaliteit van leven van de patient hoog houden voor de toekomst. \r
\r
We kunnen niet als gekken gaan landen tussen bomen of gebouwen om een paar seconde eerder te zijn. Als we opgeroepen worden gaat het, klinkt misschien gek, vaak om situatie waar het leven van de patient niet direct afhangt van de paar seconden verschil in tijd tot mijn aankomst (dit is bijvoorbeeld wel bij reanimatie's). Een patient wordt eigenlijk altijd als eerste behandeld door de AVP (Ambulanceverpleegkundige), de AVP is gelukkig altijd wel in staat om een patient met name hemodynamisch (qua bloedsomloop) te stabiliseren. De meerwaarde van het MMT zit hem dan ook vooral in het uitvoeren van behandelingen en ingrepen die niet gedaan mogen worden door de AVP. Hierbij moet je denken aan intuberen, het toedienen van meer en andere soorten medicatie (voornamelijk anesthesie, narcose dus). Het gaat hier wel om minuten, vaak niet om seconden. \r
\r
Ik zag ook nog wat vragen over waarom er soms wel en soms niet met de heli wordt vervoerd.\r
Eigenlijk is het vrij simpel: Als iemand een ernstig trauma heeft (voornamelijk bij een neuro- of thoraxtrauma omdat hierbij een acute levensbedreigende situatie is) is het van belang om een patient snel in een traumacentrum te krijgen (bijv het Radboud umc, Nijmegen). Vaak is het sneller om een patient via de ambulance te vervoeren, omdat we bij de heli wat meer voorbereidingen moeten doen om iemand te kunnen vervoeren. We vervoeren iemand alleen luchtgebonden wanneer dat echt sneller is dan grondgebonden. In slechts 10% van de gevallen wordt iemand luchtgebonden vervoert. Als iemand per ambulance wordt vervoert, ga ik vaak mee om de AVP te ondersteunen en een eerste behandeling onderweg mogelijk te maken. Vaak maken we na zware ongelukken al onderweg echo's, ik controleer dan voornamelijk op "vrij vocht" want dat kan wijzen op een beschadigd orgaan. \r
\r
Michiel Vaneker,\r
Anesthesioloog en MMT-arts op lifeliner 3 (gestationeerd op vliegbasis Volkel) \r

60 kudos 2017-01-24 18:19:37 op Traumaheli in je woonwijk
Hoi Rambo! Ik ben Michiel Vanaker, anesthesioloog. Ik ben zelf o.a. MMT-arts. In de regel is het voornamelijk van belang dat er zsm specialistischere zorg bij de patient komt. Dit doen we door te vliegen of bij slecht weer te rijden naar het incident. In de meeste gevallen kunnen we vrij dicht bij het incident landen en kunnen we de afstand dus renend afleggen, als de afstand groter is dan worden we vaak bijgestaan door de politie die ons naar het incident toe brengt. De piloot probeert altijd zo dichtbij mogelijk te parkeren, maar soms is dit gewoon niet mogelijk door bijvoorbeeld hoogspanningsmasten of andere hoge obstakels. Dat is een situatie dat we een Rendez-Vous afspreken met de politie.